Your cart is currently empty!
Leer Tekenen
Zonder het boek Leer Tekenen van Betty Edwards had mijn leven er heel anders uit gezien!
En, zo kan ik wel zeggen; ook de levens van duizenden andere mensen.
In de jaren 50-60 van de vorige eeuw bestond er plots een grote belangstelling voor de werking van de hersenen.
Zoals het vaak gaat met oorlogen: mensen lijden en de wetenschap floreert.
Zo ook in WO II.
Nieuwe uitvindingen zagen het licht. Zoals het eerste ontwerp van een computer.
Het was vanwege al deze vooruitgang dat de neuropsycholoog Roger Sperry in de naoorlogse tijd hersenoperaties kon gaan uitvoeren bij mensen die leden aan heftige epileptische aanvallen.
Roger Sperrys gespleten brein
De hersenen bestaan uit twee hemisferen, de linker en de rechter, die met elkaar verbonden zijn door een bundel zenuwvezels, het corpus callosum of de hersenbalk.
In de jaren 60 ontdekte Roger Sperry dat als deze balk wordt doorgesneden, niet alleen de menselijke hersenen blijven functioneren, maar ook dat elk van de hemisferen een bepaald niveau van bewustzijn heeft.
Als de hersenhelften chirurgisch van elkaar worden gescheiden, kan het bewustzijn op een subtiele en interessante manier worden verdeeld.
Door zijn ontdekking, begreep men dat elke hersenhelft een heel andere manier heeft om naar de wereld te kijken.
Het linkerbrein is ons analytische brein.
✔ Het denkt na over hoe je van a naar b komt.
✔ Het gebruikt taal en cijfers.
✔ Het is behoudend; neemt de bekende weg.
Ons rechterbrein heeft een ander soort bewustzijn van de wereld.
✔ Het ziet het totale plaatje
✔ Denkt ruimtelijk
✔ Gaat over emoties.
Betty Edwards
Als er één iemand geprofiteerd heeft van de ontdekking die Roger Sperry deed dan is dit de kunstenares/wetenschapper Betty Edwards.
Als kind was ze geweldig goed in tekenen en ze was al snel gewend aan alle bewonderende blikken van de mensen om haar heen.
Toch vond ze het heel normaal wat ze kon.
Ze hoefde alleen maar ‘anders te kijken‘ en dan kon ze tekenen wat ze zag.
Natuurlijk gaat ze verder in de Kunst, doet een opleiding en gaat daarna lesgeven.
Nou, dat viel nogal tegen.
Voor haar was het zo gemakkelijk om te tekenen wat ze zag, maar voor haar leerlingen was dat meestentijds niet het geval.
‘Je ziet toch,’ zei ze dan tegen een leerling, dat de appel vóór de vaas staat! Waarom teken je dat dan niet zo?’
Ze wisten het niet haar leerlingen; hoe ze dat moesten doen.
(Heel herkenbaar hé?!)
Betty Edwards puzzelde zich suf:
Hoe komt het toch, dat ik zo makkelijk kan tekenen en waarom kan ik het anderen niet leren?
Hoe komt het dat ik zo makkelijk kan tekenen en waarom kan ik het anderen niet leren?
Betty Edwards
Het antwoord
Ze is vastbesloten het antwoord te vinden.
Haar eerste aanknopingspunt zijn haar eigen leerlingen.
✔ Hoe komt het dat sommigen ‘opeens’ begrijpen hoe je kunt tekenen wat je ziet?
Ze zeggen: Dat komt omdat we anders kijken.
✔ Hoe komt het, dat als ik mijn leerlingen een tekening omgekeerd laat natekenen ze ALLEMAAL goed kunnen tekenen?
Ze zeggen: ‘Dat komt omdat we NIET WETEN wat we tekenen!
✔ Waarom kun je niet tekenen als je WEET wat je tekent en waarom kun je wel tekenen als je NIET WEET wat je tekent?
✔ Waarom kan ik niet goed tekenen als ik aan het praten ben?
Vragen, vragen vragen…..en Betty Edwards zoekt verder.
Ruim tien jaar duurt het voordat ze de onderzoekingen van Roger Sperry onder ogen krijgt.
Dan gaat haar een LICHT op!
De grote ontdekking die Roger Sperrry deed is deze:
Het linker – en rechterbrein zijn
✔ even intelligent
✔ denken even complex
✔ en ingenieus
ALLEEN TOTAAL ANDERS!
Dat is de immense ontdekking die Sperry met zijn team deed.
Ons rechterbrein gebruikt een heel ander soort intelligentie dan het linkerbrein!
Toen Betty Edwards de resultaten van het onderzoek van Sperry las, was haar zoektocht ten einde!
Ze begreep, dat je om te kunnen tekenen gebruik moet leren maken van de intelligentie van het rechterbrein.
De oude meesters
De oude meesters wisten van intuïtief hoe ze het linkerbrein in ruststand moesten zetten.
Ze hadden nog geen kennis van de functies van de verschillende hersenhelften, maar wisten wat werkte en wat niet.
Zo zegt Michael Angelo in een van zijn brieven:
‘Als ik praat, komt het werk niet goed op het doek!”
Nu zeggen we: als het linkerbrein actief is (taal), kan ik niet goed schilderen.
Nu wist Betty Edwards hóe ze haar leerlingen kon leren tekenen.
Tot slot
Ze schreef er een boek over The Drawing on the Right Side of the Brain.
Miljoenen mensen wereldwijd heeft ze door middel van de door haar ontwikkelde tekenen methode leren tekenen.
De principes van Tekenen (met het rechterbrein) kun je leren zijn ontleend aan haar tekenmethode.
Ik sta als het ware op haar schouders.
Na meer dan 25 jaar lesgeven, heb ik de tekenmethode verfijnd en aangevuld.
Niettemin: het is Betty Edwards haar verdienste dat zij met haar unieke Betty Edwards tekenmethode zoveel levens heeft verrijkt.
Dankjewel Betty!